2017年8月18日 星期五

Miley Cyrus - The Climb 攀登


今年暑假複習了一次孟漢娜,裡頭最喜歡的抒情歌非這首莫屬了!
預告一下之後還會釋出更多孟漢娜系列的翻譯XD

這首歌是獻給迷失或疲累的追夢人
別害怕失敗,也別只在意成功
船到橋頭自然直,你只需要堅定的往前走


I can almost see it
長久以來的夢想
That dream I'm dreaming
幾乎近在眼前
But there's a voice inside my head saying
心中卻有個聲音
"You'll never reach it."
「你成功不了的
Every step I'm taking
越是踏出一步
Every move I make feels lost with no direction
便越是沒有自信
My faith is shaking
感覺如此迷失

But I, I gotta keep trying
但我得繼續努力
Gotta keep my head held high
不能低頭認輸

There's always gonna be another mountain
一波未平一波又起
I'm always gonna wanna make it move
而我不願意就此放棄
Always gonna be an uphill battle
等著我的是一場場硬戰
Sometimes I'm gonna have to lose
也有失敗的時候
Ain't about how fast I get there
但重點不是在於前進的速度
Ain't about what's waitin' on the other side
也不是在於勝利的果實
It's the climb
而是珍惜當下

The struggles I'm facing
面對著種種掙扎
The chances I'm taking
猶豫著種種選擇
Sometimes might knock me down
也有被現實打敗的時候
But no, I'm not breaking
但我不會就此投降
I may not know it
或許明日未曉
But these are the moments
但是相信回想起來
That I'm gonna remember most, yeah
我會特別珍惜這一刻
Just gotta keep going
然後繼續前進

And I, I gotta be strong
我得更加堅強
Just keep pushing on
加倍賣力

Cause there's always gonna be another mountain
一波未平一波又起
I'm always gonna wanna make it move
努力為生活奮戰
Always gonna be an uphill battle
等著我的是一場場的硬戰
Sometimes I'm gonna have to lose
我也有被現實打敗的時候
Ain't about how fast I get there
但重點不再於效率
Ain't about what's waitin' on the other side
也不在於光鮮亮麗的成功
It's the climb
而是辛苦而真實的過程

Yeah
There's always gonna be another mountain
永遠有另一個挑戰在等著你
I'm always gonna wanna make it move
總是得奮力突破難關
Always gonna be an uphill battle
一場場的背水一戰
Somebody's gonna have to lose
總是有輸有贏
Ain't about how fast I get there
不再於之間的速度
Ain't about what's waiting on the other side
也不再於成功後的獎賞
It's the climb
珍貴的是努力的過程

Yeah, yeah, yeah
Keep on moving
繼續前進
Keep climbing
超越自我
Keep the faith, baby
守住信念
It's all about—it's all about the climb
重要的是不斷的挑戰超越自我
Keep the faith, keep your faith, whoa, whoa, oh
堅守心中的信念

中文的歌名猶豫了好久,歌詞翻譯裡完全沒提到攀登,但是我又想要忠於原作...原本想說要翻成「超越」,可是這樣似乎又偏頗了些

人生就像攀登,重點不再於走得多快,也不是在於頂點的美景,而是路途不為人知的酸甜苦辣

沒有留言:

張貼留言